tag:blogger.com,1999:blog-66808054013942057122024-03-08T06:29:03.626-08:00Guru Pengamal Mendorong Murid Corot Menurut Teknik Nabi Muhammad s.a.wAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/11976656969431229848noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-6680805401394205712.post-75857163439749295922013-05-21T21:26:00.002-07:002013-05-21T21:26:47.510-07:00Pengalaman terindah selepas menjadi guru pengamal teknik nabi<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: small;"> Tanggal 16 Mei menjelang lagi. Seperti tahun lepas , sambutan tetap diadakan. Perkara yang membezakannya ialah tahun ini saya telah mula mengubah diri saya dari seorang guru yang garang kepada guru yang penyayang dengan mengaplikasikan teknik nabi untuk menangani murid corot.</span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: small;"> Sejak awal pagi saya sibuk dengan persiapan sambutan hari guru sehingga terlupa untuk menjengah anak-anak 1 Wawasan<span class="userContent" data-ft="{"tn":"K"}">. </span></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: small;"><span class="userContent" data-ft="{"tn":"K"}"> Setelah selesai , apabila murid berkumpul
kelihatannya 3 orang daripada mereka tiada. Setelah ditanya dan dirisik
di mana Izzati , Ayu dan Intan , rupanya mereka di dalam kelas. Saya
telah meminta pertolongan Hawa murid tahun 6 untuk melihat adik tahun 1W
di dalam kelas. Mereka menyorok di ba<span class="text_exposed_show">wah
meja cikgu. Saya terkejut memikirkan situasi ltu. Dengan tidak melengah
masa saya langkahkan kaki ke kelas untuk melihat mereka. Apabila sampai
di kelas saya lihat mereka menyorok di bawah meja. Saya panggil-panggil
tetapi mereka tetap tidak mahu keluar. Namun saya panggil mereka dengan
panggilan sayang dan saya pujuk akhirnya mereka keluar dari bawah meja
tersebut.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: small;"><span class="userContent" data-ft="{"tn":"K"}"><span class="text_exposed_show"> Saya cuba untuk mengaplikasikan teknik pejam mata pada kesalahan. Walaupun mereka tidak bersama-sama berkumpul di kantin tetapi saya percaya ada sebab mereka berbuat demikian. Saya pandang wajah ketiga-tiganya. Izzati menyatakan kepada
saya bahawa dia tidak membawa hadiah untuk guru ke sekolah. Seperti rasa
bersalah dan sedih saya lihat. </span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: small;"><span class="userContent" data-ft="{"tn":"K"}"><span class="text_exposed_show"> Sayu hati melihat ketiga-tiganya. Saya
kucup pipi ketiga-tiganya. Bagaimana harus saya tangani situasi ini.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: small;"><span class="userContent" data-ft="{"tn":"K"}"><span class="text_exposed_show">Saya perlu menaikkan self-esteem mereka agar mereka tidak ada rasa rendah diri dan rasa terpinggir hanya gara-gara tidak membawa hadiah untuk guru ke sekolah pada sambutan Hari Guru.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: small;"><span class="userContent" data-ft="{"tn":"K"}"><span class="text_exposed_show"> </span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: small;"><span class="userContent" data-ft="{"tn":"K"}"><span class="text_exposed_show"> Saya katakan kepada mereka ,</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<span style="font-size: small;"><span class="userContent" data-ft="{"tn":"K"}"><span class="text_exposed_show"> " Niat baik kamu
mengingati Hari Guru dengan kamu datang ke sekolah ini pun cukup
membuatkan cikgu rasa bangga dan kagum. Ini merupakan hadiah juga buat
cikgu. Cikgu sayang kamu walaupun tiada hadiah buat cikgu. Dengan adanya
kamu bersama cikgu meraikan Hari Guru sudah cukup buat cikgu sebagai
hadiah".</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<span class="userContent" data-ft="{"tn":"K"}"><span class="text_exposed_show"><span style="font-size: small;"> Mereka mula memberikan respon. Mereka mula tersenyum. Saya
anggukkan kepala dan saya cium mereka. Saya tanyakan siapa yang nak
pegang tangan cikgu untuk ke kantin. Mereka berebut untuk memegang
tangan saya dan kami beriringan ke kantin untuk sambutan Hari Guru. Saya
terharu dengan teknik nabi menjadikan saya cikgu yang lebih penyayang. </span></span></span></div>
Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/11976656969431229848noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6680805401394205712.post-62017067911182403702013-05-01T19:49:00.000-07:002013-05-02T22:25:04.244-07:00 Pengalaman selama empat tahun di sekolah banyak mengajar saya untuk berhadapan dengan pelbagai ragam murid. Setelah menamatkan pengajian di IPPM , saya telah ditempatkan di sebuah sekolah yang mempunyai murid berbilang kaum. Sungguhpun begitu murid India lebih ramai bilangannya. Bulan yang pertama sungguh getir saya rasakan. Saya mula memikirkan cara yang sesuai untuk mengawal murid dalam kelas. Saya mengambil keputusan untuk guna cara yang agak kasar. Dengan rotan atau pembaris kayu di tanga , perwatakan saya juga mula berubah. Saya menjadi seorang yang pemarah dan bengis. Senyuman sudah tidak terukir di bibir. Stress yang dirasakan. Saban hari saya terus mencari teknik-teknik yang bersesuaian untuk menangani masalah dalam kelas .<br />
Setelah empat tahun berlalu , aku masih mencari-cari cara yang sesuai untuk mendidik anak-anak didikku. Sehinggalah pada awal tahun 2013 ku telah terbaca melalui FB tentang pengaplikasian teknik Nabi Muhammad untuk mendorong murid corot.Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/11976656969431229848noreply@blogger.com0