Wednesday 1 May 2013

 Pengalaman selama  empat tahun di sekolah banyak mengajar saya untuk berhadapan dengan pelbagai ragam murid. Setelah menamatkan pengajian di IPPM , saya telah ditempatkan di sebuah sekolah yang mempunyai murid berbilang kaum. Sungguhpun begitu  murid India lebih ramai bilangannya. Bulan yang pertama sungguh getir saya rasakan. Saya mula memikirkan cara yang sesuai untuk mengawal murid dalam kelas. Saya mengambil keputusan untuk guna cara yang agak kasar. Dengan rotan atau pembaris kayu di tanga , perwatakan saya juga mula berubah. Saya menjadi seorang yang pemarah dan bengis. Senyuman sudah tidak terukir di bibir. Stress yang dirasakan. Saban hari saya terus mencari teknik-teknik yang bersesuaian untuk menangani masalah dalam kelas .
  Setelah empat tahun berlalu , aku masih mencari-cari cara yang sesuai untuk mendidik anak-anak didikku. Sehinggalah pada awal tahun 2013 ku telah terbaca melalui FB tentang pengaplikasian teknik Nabi Muhammad untuk mendorong murid corot.

No comments:

Post a Comment